Onderhoudstips

Indien u zelf onderhoud wil doen adviseer ik u onderstaand te lezen en de filmpjes van de betreffende merken te bekijken. Hiermee kunt u eenvoudig zelf olie verversen van de versnelling etc.

Voor Pinion servicefilmpjes:
Ga naar: Pinion.eu / service / servicevideo’s Hierop staat alles uitgelegd van oliewissel tot kabels monteren.

Voor Rohloff service ga naar:
Rohloff.de / handbuch / video’s hier ziet u hoe olie te wisselen en kabels te vervangen.
Let op!! U vult de naaf met 25 ML spoelolie, vervolgens gaat u 2 kilometer fietsen om de oude olie te verdunnen en naaf te spoelen , laat dan de naaf een half uurtje helemaal uitlekken in de spuit. Vul na het spoelen van de naaf NOOIT meer olie toe dan 15 ML omdat de naaf anders eerder gaat zweten/lekken. Een lekkende Rohloff naaf is overigens nooit een probleem. Er blijft ondanks lekkage altijd voldoende olie in voor smering. van de 15 ML is maar 6/7 ML nodig voor smering . De rest van de olie is voor demping van systeemgeluiden.

Bandendruk: Voor de meesten banden van 50-55 mm breed kunt u experimenteren wat u het fijnst vind fietsen, maar blijf tussen de 1.8 en 3 BAR voor comfortabel en licht fietsen. Uiteraard kan het nodig zijn de druk te verhogen nodig zijn bij een hoger lichaamsgewicht en indien u met zeer zware bepakking fietst. Ga nooit boven de geadviseerde druk die op de velg staat vermeld. Banden kunnen meestal harder worden opgepompt dan de velg toe laat. Bijvoorbeeld de O-Pinion eT elektrische fiets met 62 mm banden mag beperkt worden opgepompt tot bij voorkeur min. 1.8 tot max 2.8 Bar.

Fiets schoonmaken:

Gebruik nooit een hogedrukspuit, maar was de fiets met sopje en spons of zachte langharige borstel. Bij ernstige modder liefst zo snel mogelijk met tuinslang afspuiten. Liefst zo min mogelijk op draaiende delen spuiten.
Poetsen doet u met een fietsshampoo.
Bij glanslak kunt u de lak laten shinen door commandant of turtle wax.

Riem spanning:

De riem wordt door ons na aankoop van uw nieuwe fiets bij de gratis controle gespannen . Dit doen we normaal na 1500/2000 km. Hierna hoeft de riem meestal nooit meer gespannen te worden. Maak de riem 4 keer per jaar schoon met borstel en sopje. Indien een riem geluid maakt kunt u onderweg water uit uw bidon spuiten op de riem. Ook kunt u teflonspray of Gates belt-spray spuiten op de riem bij bijgeluiden. Spanning riem checkt u op het meest strakke punt van de riem , u ziet en voelt dit als u het voortandwiel op 4 verschillende punten draait. Op het strakste punt moet u de riem ongeveer 1 cm op en neer kunnen bewegen. Kijk voor spannen riem in uw boekje van Idworx.

Ketting spannen:
Dit doet u normaal iedere 1000/1500 km .
Smeren van ketting met Rohloff olie of ander goed smeermiddel. ook is WAX een optie , dit houdt de ketting beter schoon maar smeert iets minder , dus dit moet frequenter. Bij slecht weer vind ik olie beter werken. Indien u wax gaat gebruiken dient u de ketting eerst goed te ontvetten.
Na het smeren met olie even laten intrekken en de ketting goed napoetsen om overtollige olie te verwijderen. Dit trekt namelijk stof en zand aan.
Zoals bij de riem moet u ook de ketting 1 cm speling geven op het meest strakke punt. U checkt dit door het voortandwiel op 4 verschillende punten te checken/voelen. Bij uw Idworx gebruiksaanwijzing kunt u zien hoe u de ketting of riem spant.

Indien u mij onderhoud wil laten doen kunt u het best een paar weken vooraf een afspraak maken. Succes indien u zelf aan de slag gaat! Het is leuk om te doen!